Blogg
Här finns tekniska artiklar, presentationer och nyheter om arkitektur och systemutveckling. Håll dig uppdaterad, följ oss på LinkedIn
Här finns tekniska artiklar, presentationer och nyheter om arkitektur och systemutveckling. Håll dig uppdaterad, följ oss på LinkedIn
“Divide and Conquer” är ingenjörens viktigaste sätt att angripa komplexa problem: bryt isär i mindre, begripliga delar. Objekt/komponent/service-orientering är just precis detta, tillämpat på komplexa, distribuerade mjukvaru-system. Men här finns en paradox: Vi måste kunna lita på att delarna alltid fungerar, för att helheten skall fungera. Och mjukvara är notoriskt opålitlig, hur liten den än är. Det här kan man närma sig på två sätt: Försöka göra de små mjukvaru-delarna ofelbara (i sig en lovvärd ansträngning, men förmodligen omöjlig att lyckas med), eller helt enkelt acceptera att delar ibland slutar fungera, och göra det bästa av situationen. En microservices-arkitektur tar typiskt den andra ansatsen: Isolera delarna från varandra, och försök begränsa effekterna av att delar ibland går sönder. Container-lösningar som Docker möjliggör samma ansats: Om delar ibland går sönder, kasserar vi helt enkelt den trasiga delen och skaffar snabbt en ny (eller ännu hellre många). Men nu ställs vi inför en ny utmaning: Hur håller man reda på väldigt många små delar, som ibland går sönder och måste ersättas, utan att det påverkar övriga delar? Open Source-projektet Kubernetes utgör Google’s destillerade erfarenheter av denna utmaning. Detta föredrag belyser via en demo de centrala abstraktionerna i Kubernetes.
Ladda ner presentation