Blogg

Här finns tekniska artiklar, presentationer och nyheter om arkitektur och systemutveckling. Håll dig uppdaterad, följ oss på LinkedIn

Callista medarbetare Mikael Lagberg

Har vi fortfarande samma problem?

// Mikael Lagberg

Vi på Callista gillar att prata om saker som ligger i teknikens framkant, vi gillar att jobba med saker i teknikens framkant. Det finns dock saker som inte verkar försvinna oavsett hur ”långt ut på kanten” man är. I år gick jag inte på de stora “heta” ämnena om bland annat Microservices, Containers och Java updates på Jfokus 2020. Den här gången kände jag mig mer intresserad av att få inspiration kring hur man hanterar problem som man nästan stöter på dagligen.

Jag såg snabbt en röd tråd i ett gäng presentationer under främst första dagen av konferensen och bestämde mig för att kolla in dom. Det började med Livekodning i Live Refactoring Session: Getting rid of dirty code, som sedan följdes av Technical deb: Symptoms root causes and remedies, Continous Profiling in Production: What Why and How samt Continuous Visibility: No more dashboards.

Gemensamt tema här på ett eller annat sätt var “legacy”, legacy systems, legacy code etc. I ett föredrag på Jfokus 2019 påstod Marcus Walter på King att dom inte hade någon legacy code alls på King. Vad är då “legacy”? Min egen definition av legacy code är att det är det där tråkiga och gamla som ingen vill hålla jobba med, antagligen för att man är rädd för att ta sönder något.

En variant av legacy code är teknisk skuld. Teknisk skuld kan uppstå i princip efter man skrivit koden. Steget att gå tillbaka till kod man skrev nyligen och börja skriva om den är inte långt. Teknisk skuld kan man dela upp i olika typer såsom:

  • Quality debt - beror oftast på för många manuella steg inblandade
  • Design/architectural debt - kan bero på dåliga design beslut
  • Platform experience debt - kan bero på dålig kommunikation/högt personberoende

På föredraget Technical debt: Symptoms, root causes and remedies pratade Martin Bäumer om Martin Fowler´s “Technical Debt Quadrant” som ofta används när man pratar om teknisk skuld.

Debt Quadrant

Kvadraten är uppdelad i fyra olika delar. De delarna till vänster, röd och orange, är de sämsta medan de till höger, grön och blå, är att föredra.

  • Att vara röd är helt klart värst och kan innebära att man i värsta fall inte vet hur man ska hantera problemet.
  • Orange betyder “quick and dirty fixar”, för att man inte anser sig ha tid att göra en bättre lösning, tex att man inte testat koden ordentligt utan bara pushar ut den i produktion och hoppas på det bästa.
  • Att vara grön betyder att man åtminstone är medveten om dom genvägar man tar, och kanske skriver ner dessa i en backlog.
  • Är man blå innebär det att man “lär sig på vägen”, att resultatet skiljer sig från det man planerat, men man är helt ok med det.

Många presentationer handlade indirekt om olika typer av teknisk skuld och hur man hanterar det. Det var resor som började i team eller system som i ovan nämnda kvadrat var röda som sedan gick igenom ett antal steg för att komma till grön/blå. För att komma dit hade man:

  • samlat in och analyserat data, både genom att analysera loggar/använda sig av profiling etc
  • samlat personer fysiskt i ett och samma rum för att få en gemensam bild av problemet
  • brainstormat
  • utbildat

På det stora hela handlade det om att man bör förvänta sig att problem kommer att uppstå och hur man kan hantera det. Både innan problemen uppstår, när problemen är live och när problemen ”försvunnit”. Går det att hitta en nivå som man anser sig kunna klara av? Till vilken grad kan man förutspå eventuella problem? Hur kan man lära sig av de problem som uppstått?

Idag finns det en hel uppsjö av verktyg och tekniker för att analysera, förutspå och hantera fel. Trots det känns det som att man fortfarande hanterar stora ”outages” idag på samma sätt som för 10 år sen. Man ägnar fortfarande väldigt mycket tid åt att analysera problem tex genom loggar av olika slag. Det har ju inte blivit svårare att få tag på data på senare år, direkt.

Man ägnar sig även fortfarande åt “Game days” där man simulerar olika kända fel så att man kan lära sig att hantera dem. Dessutom, man gillar fortfarande hängslen och livrem, man bygger gärna upp en on-call verksamhet så att man alltid hade någon beredd att hålla systemet under armarna.

Till slut blir ju de här manuella inslagen en del av den dagliga verksamheten och därmed en sorts teknisk skuld som man vara svår att bli av med.

Det kan ju sluta med att en stackars utvecklare som har on-call blir uppringd 03:30 på en lördagsmorgon för att ”Disc B on Mondeo has low disk space”. Sen får vi se hur kul det kan bli när den lagom glada utvecklaren går in och kör en ”rm *” i ”/backups”.

Det har ju hänt förr, hur hanterar man det?

Tack för att du läser Callistas blogg.
Hjälp oss att nå ut med information genom att dela nyheter och artiklar i ditt nätverk.

Kommentarer