Callista medarbetare Erik Lupander

Erik Lupander

Teknisk arkitekt, senior utvecklare

Erik har lång erfarenhet av att arbeta med utveckling och arkitektur inom många olika delar av systemutveckling inom branscher som e-hälsa, logistik, integration, internet-tjänster och mobilitet i rollen som mjukvaruarkitekt eller senior utvecklare.

Erik har ett djupt intresse av att hela tiden utveckla sig i sin yrkesroll, på senare år med allt större fokus på lättviktiga och pragmatiska lösningar med kundnyttan i fokus.

Erik har god vana av att ta en idé till arkitektur och implementera denna med stort fokus på återanvändbarhet, robusthet och skalbarhet.

Varför Callista?

Det som fick mig att söka mig till Callista var möjligheten att jobba med några av de vassaste hjärnorna inom arkitektur och utveckling vi har i Sverige - detta i en miljö där kompetens, trivsel och sunda värderingar står i fokus.

erik.lupander@callistaenterprise.se

Twitter LinkedIn

Blogg

Path tracing with Golang and OpenCL, part 1

// Erik Lupander

Back in 2020 I spent an unhealthy amount of time implementing The ray tracer challenge book in Go, which I also blogged about. After finishing the book, I re-purposed the codebase into a simplistic Path Tracer. While the results were rather nice compared to the quite artificial ray traced images, basic unidirectional path tracing is really inefficient, taking up to several hours for a high-res image.

This “just for fun” blog series is about how I used OpenCL with Go to dramatically speed up my path tracer. Part 1 deals with the basics of path tracing while latter installments will dive deeper into the Go and OpenCL implementation.

Medarbetare